Yin-jooga

Yin-jooga

Joogaharjoitukset voidaan jakaa yang- ja yin-tyyliin. Useimmat joogamuodot painottavat enemmän yang-tyylin harjoituksia, jotka keskittyvät lihaksiin. Yin –jooga, joka on verrattain uusi tulokas joogamaailmassa, keskittyy lihasten sijaan sidekudosten vahvistamiseen sekä sidekudosalueiden aineenvaihduntaan ja energiansaantiin.

Yin -jooga vaikuttaa fyysiseen, henkiseen ja energiseen tilaamme. Harjoitus on enemmän sisäinen tutkimusmatka kuin fyysinen suoritus. Palauttava, avaava ja rentouttava harjoitus sopii kaikille ikään tai kuntoon katsomatta. Erilaisilla variaatioilla saamme kaikille asennot soveltuviksi.

Yin -jooga asennot tehdään passiivisesti tukien avulla tietoisesti hengittäen ja painovoimalle antautuen ja niissä viivytään liikkumatta useiden minuuttien ajan. Yin -jooga stimuloi sidekudoksia, tyynnyttää hermostoa ja opettaa hyväksyvää läsnäolon taitoa. Meditatiivinen harjoitus, johon yhdistetään meditaatio ja mahdollisesti pranayamat (hengitysharjoitukset) osana harjoitusta.